Pizza

9/15/2012 10:13:00 PM

Może zacznę mało  oryginalnie i bez kunsztu od pizzy.
To ją najczęściej robię dla znajomych męża. Uwielbiają wszystko co niezdrowe  i co można przepić piwem.


Pizza ta jest bardzo szybka i łatwa,  zawsze wszystkim smakuje - czasem bardziej bogata w składniki i mniej zdrowa, czasem mniej składników i bardziej zdrowa - wszystko dostosowane do gości i okoliczności :)   


 Nie wierzę żadnym gotowym sosom, więc pizzę jeszcze przed włożeniem do piekarnika zawsze smaruje przez siebie przygotowanym sosem. Staram się nie dodawać i nie używać chemicznych przypraw, więc także nie ufam gotowym sosom - tym bardziej, że zrobienie takiego sosu do pizzy to kwestia minut.



  Skład sosu do pizzy jest niezwykle indywidualny i każdy według uznania sam sobie go tworzy.
(W mojej subiektywnej ocenie - najlepszy ) skład  sosu do pizzy :

- Koncentrat pomidorowy 
- Cebula pokrojona w piórka
- Oliwa z  oliwek
- Czosnek 
- Pieprz / sól
- Kilka kropel tabasco lub szczypta zasuszonego przeze mnie chili

Do wyżej załączonego na zdjęciu sosu dodałam również pędy bambusa. Same w sobie nie bardzo mi smakują ale w połączeniu z sosem pomidorowym i czosnkiem jestem w stanie strawić wszystko.

Jedną średnią cebulę kroimy w piórka ( na pół i drobne plasterki ). W międzyczasie wstawiamy garnek i wlewamy  ok. 2 łyżki -  oliwy z oliwek.  Czekamy do rozgrzania i wrzucamy posiekane piórka cebuli - pilnujemy aby nie przypalić, bo wtedy cebula może nabrać goryczy - a tego nie chcemy.
Mieszamy, do momentu aż cebula będzie zeszklona. 
Następnie wlewamy ok 1/4 szklanki wody, dodajemy koncentrat, pokrojony drobno ząbek czosnku, oraz pędy bambusa. Mieszamy, czekamy aż zacznie się gotować - dodajemy pieprz do smaku, sól , i 2 -3 krople tabasco ( lub szczyptę suszonych papryczek chili).

CIASTO NA PIZZĘ : 

- 2 dag DROŻDŻY
- 2 łyżeczki CUKRU
- 60 dag MĄKI
- 6 łyżek OLEJU
- SÓL
- 300 ml LETNIEJ WODY


Drożdże razem z cukrem ucieramy w kubku - tak aby stały się płynne.
Mąkę powinniśmy przesiać  do misy - początkowo tak robiłam, ale później jak nie było czasu albo po prostu z lenistwa przestałam to robić.  Dodajemy 1/2 łyżki soli, olej, wodę. Następnie zaczynamy wyrabiać ciasto, po chwili kiedy ciasto nie jest już płynne - dodajemy drożdże, dalej wyrabiamy - szybko, energicznie.
Wyrabiamy i maltretujemy ciasto do momentu aż  będzie bezproblemowo odchodziło od naszych rąk. 
Wówczas  takie wyrobione ciasto wkładamy do misy, przykrywamy szmatką  i zostawiamy na pół godziny. 


Po pół godziny, szybko i energicznie wyrabiamy ponownie ciasto. Wykładamy z misy i wałkujemy odpowiednio do formy jaką mamy. Ja przeważnie robię pizzę na blaszce, którą dostałam w komplecie z piekarnikiem - jest duża, kwadratowa i nie mam problemu ze zmieszczeniem pizzy - no chyba, że później w brzuchu... 
Bardzo lubię pizzę na cienkim spodzie i taką też właśnie robię. Mocno wałkuję, do otrzymania oczekiwanej przeze mnie grubości, czasem jest jednak  tak, iż mimo dużej blachy  ciasto się nie mieści - ale nie jest to dla mnie żadem problem. Układam je na środku blachy a w pozostałą ilość ciasta na rogach po prostu wkładam ser, czy np pokrojoną kiełbasę. Z racji tego, że teraz staram się unikać tłustych rzeczy teraz pokroiłam w drobne paseczki wędlinę, którą miałam w domu. Gdy skończymy chomikować w brzegach pizzy, przechodzimy do  posmarowania jej sosem. Bardzo nie lubię gdy pizza jest sucha, dlatego zawsze pamiętam o sosie. 

Posmarowaną pizzę zapiekamy w nagrzanym do 200 stopni piekarniku przez około 10 minut. Na zdjęciu obok widać również  posmarowane brzegi pizzy, to jest też już kwestia indywidualna jak i skład sosu (w tym przypadku z pędami bambusa)
Po upływie 10 minut wyjmujemy pizzę, i zaczynamy komponować składniki na cieście. Przeważnie zaraz na sos kładę ser,  wiem,  że dla wielu może wydawać się to dziwne bo ser zawsze jest na wierzchu, ale ja tak lubię ser ... że na sos kładę cienko pokrojone plasterki żółtego sera, później w zależności od doboru gości... Akurat do tej pizzy dałam po prostu to co miałam aktualnie w domu : wędlinę w plasterkach, którą pokroiłam w drobne paseczki, paprykę, troszkę szynki szwarcwaldzkiej, pomidor, cebula.
Dobór dodatków zależy  całkowicie od kucharza i jego gości :)


















You Might Also Like

0 komentarze